Muutokset sote-alan organisaatiossa herättävät työyhteisöissä paljon kysymyksiä ja esille nousee erilaisia tunteita, jolloin työntekijöiden ja työyhteisöjen toiminta ja käyttäytyminen muuttuvat. Tämä edellyttää esimiehiltä kykyä ja osaamista tunnistaa sekä ymmärtää työntekijöiden erilaisia tunnetiloja, jotta suunnitellut muutokset saadaan vietyä onnistuneesti loppuun asti.
Muutosprosessin aikana työntekijät ja työyhteisöt reagoivat asioihin eri tavalla ja tunneskaalat voivat olla hyvinkin laajoja. Muutoksen alussa ja tunnemyrskyjen keskellä tiedon tarve työyhteisöillä ja työntekijöillä on valtava. Sitoutuminen muutokseen alkaa siitä, kun työyhteisöt ja työntekijät ymmärtävät miksi muutos organisaatiossa tehdään? Muutostilanteissa työyhteisöt ja työntekijät kaipaavat vastauksia myös kysymyksiin; mitä muutos merkitsee minulle, mitkä asiat työssäni muuttuvat ja mitkä säilyvät?
Esimiehen ja johdon on hyvä ymmärtää ja kuulla muutoksien vaikutus työntekijöiden tunteisiin ja ajatteluun. Näin voidaan oppia kuulemaan ja ymmärtämään yksittäisten murheiden takana olevia huolia, ja niitä on mahdollisuus päästä käsittelemään ajoissa. Työntekijöillä tunteiden työstämiseen ja tulevien muutoksien sitoutumiseen kuluva aika vaihtelee myös yksilöllisesti.
Hillis (2013) määrittelee tunneälyn seuraavasti: ”Silloin, kun tunne yhdistetään järjen kanssa, eli sydän ja pää toimivat yhdessä, johtajuus pääsee kukoistamaan kaikilla tasoilla. Intuitio ja luovuus heräävät eloon ja yksilöiden, tiimien sekä organisaatioiden henkinen suorituskyky paranee.”
Tunneälyä tulemme tarvitsemaan erityisesti johtamisessa sote-muutoksen viemisessä onnistuneesti loppuun asti!
Kirsi Siira